پاورپوينت با عنوان تصميم گيري چند معياره MCDM Multi Criteria Decision Making

پاورپوينت با عنوان تصميم گيري چند معياره MCDM Multi Criteria Decision Making

 پاورپوينت با عنوان تصميم گيري چند معياره  MCDM Multi Criteria Decision Making

 پاورپوينت با عنوان تصميم گيري چند معياره  MCDM Multi Criteria Decision Making

 


در فرمت پاورپوينت . 56 اسلايد قابل ويرايش

 

ذهن محققین در دهه های اخیر (1970) معطوف به مدل های چند معیاره (MCDM) برای تصمیم گیری های پیچیده گردیده است.

استفاده از چند معیار سنجش( به جای تک معیاره بودن)

ذکر چند مثال:

1) در زندگي شخصي يك فرد در انتخاب شغل(هدف)، وجهه شغل، محل انجام كار، حقوق و دستمزد، فرصت‌هاي پيشرفت، شرايط كاري و غيره(معیارها) را به عنوان معيار در نظر مي‌گيرد .

2) در زمينه مسائل سازماني به عنوان مثال درانتخاب استراتژي يك سازمان معيارهايي از قبيل ميزان درآمد سازمان طي يك دوره، قيمت سهام سازمان، سهم بازار، تصوير سازمان در جامعه و … مي‌توانند مهم باشند.

3) در زمینه انتخاب واحد، دانشجویان برای تصمیم گیری شاخص‌هایی چون میزان علاقه به درس، اخلاق استاد، نحوه تدریس استاد، میزان آسانی امتحان پایان ترم، نحوه تصحیح برگه‌های امتحانی، تعداد کوییزها و تمرینات تحویل دادنی، نحوه نمودار زدن نمرات، سختی دریافت توصیه نامه از استاد، حساسیت استاد به حضور سرکلاس و.... را مدنظر قرار میدهند.

  4) درانتخاب همسر نيز معيارهاي زيادي مي‌تواند مورد بررسي و توجه قرارگيرد.

 1) مدلهاي تصميم‌گيري چند هدفه(MODM)

 2) مدلهاي تصميم‌گيري چند شاخصه (MADM)

 

تفاوت :

در MODM معیارها و اولویت های آنها مشخص می باشد ولی در MADM چند گزینه داریم و چند معیار خواهیم داشت.
خرید آنلاین